петък, 26 декември 2008 г.

Формиране на общоучебни умения – приоритет в извънкласната работа по математика

Румяна Георгиева Ангелова , Професионална гимназия по икономика и мениджмънт гр. Пазарджик ,тел. 0897806042, antika_rumi@abv.bg


Нараства значението на обмена на добри практики и идеи в областта на обучението и образованието. Описването и споделянето на педагогически опит, анализирането на педагогически иновации уплътняват образователното пространство, фокусират вниманието върху важни въпроси и водят до повишаване качеството и привлекателността, до откриване на възможности за постигане на единство и хармонизация в обучението и образованието.
Статията разглежда модел на извънкласна и извънурочна работа по математика, анализира структурата, направленията на дейност и възможностите за формиране и развитие на общоучебни умения и умения за решаване на задачи и развитие на интелекта.
Проблемът за уменията придобива голяма теоретична и практическа значимост, свързана с новата стратегическа цел на ЕС, заложена в Лисабонската стратегия: „ за да подобри качеството на живота на своите граждани и околната среда до 2010г. , Европейският съюз трябва да се превърне в най- конкурентноспособната и динамична икономика на знанието в света, способна на устойчив икономически растеж, с повече и по- добри работни места и по- добра социална интеграция”. В тази връзка мисията на училището трябва да се разглежда като осъвременяване на образователния процес чрез интегриране и обмяна на положителни практики с партньори от страната и чужбина, като хуманизиране на отношенията учител- ученик и предоставяне на възможности за пълноценно развитие на учениците, за привлекателно, интригуващо и стимулиращо образование. Обучението по математика, формирането и развиването на общоучебни умения и навици трябва да се разглежда не само като провеждане на уроци, а по- широко , включвайки серия от извънкласни и извънурочни мероприятия.
Ю. К. Бабански отдава изключително значение на общоучебните умения. Под общоучебни умения той разбира такива умения и навици, които имат широка сфера на приложение Те се формират чрез системна работа по няколко дисциплини, интегрират у себе си всичко ценно и общовалидно от тези дисциплини и играят роля на универсални метаспособи с големи възможности за пренос. Той предлага следната класификация на общоучебните умения и навици: .[ 2, стр. 14]

Учебно- организационни. Към тях се отнасят уменията да се планират действията, да се набелязват задачите на дейността , да се създават благоприятни условия за тяхното изпълнение и др.
Учебно- информационни. Към тях спадат уменията за работа с книги, справочници, речници, уменията да се правят наблюдения, библиографски справки и др.
Учебно- интелектуални. Тук се включват уменията за възприемане на информация, за логическо осмисляне на учебното съдържание и определяне в него на главното и др. [ 1, стр.7-8]
Извънкласната и извънурочната работа по математика може да бъде мощно средство за преодоляване на някои слаби страни, свързани с формирането и развитието на общоучебни умения.
Модел на интерактивен метод е Клуб за извънкласна и извънурочна работа по математика „ Процент и половина”.
Цел на клуба е да позволи на младите хора да придобият знания и умения чрез собствената си дейност да участват информирано и отговорно в общоучилищния и обществения живот.
Основните задачи са:
1. Да се организират интересни и атрактивни извънкласни и извънучилищни дейности за ангажираност на свободното време на учениците, за свързване на обучението с живота.
2. Да се създадат възможности за развитие на учениковата личност, провокиране и отприщване на творческия и потенциал.
3. Да се установи партньорство с други училища, с клубове по интереси, с университети, с предприятия, с родители.
Членството в клуба е свободно, всеки от участниците го приема като „ Добавена стойност”. Клубът има изградена формална структура, избира свое ръководство за една календарна година, дейността му е перманентна.
Видове дейности:
Дейности по направление „ Математически маршрути”:
Тези дейности са свързани с подготовката и провеждането на състезанието „ Математически маршрути”. Включват подготовка на банка задачи, конструиране на „ маршрути”, изработване на сценарий за празника- състезание, презентации, сформиране и подготовка на отбори, театрални етюди, свързани с историята на математиката, организиране на домакинство за състезанието. Чрез участие в тези дейности у учениците се формират и развиват учебно- организационни умения и навици, умения да планират дейността си, да изпълняват възложените задачи и дейности. Така наречените „ вертикални игри” изискват „ изминаването„на маршрут от всеки отбор, като целта е всеки да достигне до „ върха”. Маршрутът обаче изисква последователност на действията, не позволява прескачане на етапи: верният отговор на всяка задача се съдържа в условието на следващата, а също така и умения за работа в екип . Един примерен маршрут за отбор от десети клас може да бъде :
Дейностите по направление „ Лично творчество” отприщват творческия потенциал, насърчават възможностите и инициативата на младите хора, като им осигуряват подкрепа за осъществяването на творчески и новаторски проекти, които се разработват и изпълняват от самите тях. Стихотворения , есета, театрални етюди, авторски логически задачи се представят на празника- състезание „ Математически маршрути” и в сайта на клуба. Чрез тези дейности се формират учебно- интелектуални и учебно- информационни умения.

Дейностите по направление „ Web Пространство” са свързани с изработване и постоянно обновяване на сайта на клуба и водят до формирането на предметни( специални) умения. В основата на общоучебните умения стоят както предметни, така и междупредметни знания. Често дадено умение се формира като специално, а след това преминава в групата на общоучебните умения.

Дейностите „ Активности Up” включват извънкласна работа за насочване и подговка за участие в олимпиади и състезания. Работи се върху развитие на:

- умения за извършване на различни операции с числа и изрази;
- умения за решаване на уравнения, неравенства, системи от уравнения и неравенства;
- умения за съставяне на математически модели;
- умения за логическа организация на математически материал;
- умения за планиране и организиране на собствената дейност;
- умения да взема решения самостоятелно и да решава успешно проблеми;
- умения личността да бъде гъвкава, мобилна в една променяща се среда;
Формират се умения и способности у учениците за предвиждане поведението на обектите и системите, за предвиждане развитието на начините и процесите за преобразуване на действителността така, че да бъдат получени предварително заплануваните резултати. Това е важна предпоставка за изграждане на информационно- съдържателната страна на интелекта.

Направлението „ Международна дейност” включва участието на клуба в национални и международни проекти, установяването на партньорство и сътрудничество с клубове с подобен род дейност. През изминалия период се установиха такива с Академия по математика град Мадрид. Развиват се такава група умения и навици, които имат широка сфера на приложение, умения личността да бъде социално отговорна, да избира, да прилага конструктивни лични стратегии, умения да комуникира и да работи ефективно в екип.Всичко това води до развитие на интелекта на ученика по посока на нестандартното, алтернативно и творческо мислене и поведение.

Направлението „ Популяризиране на дейността” включва отразяване на дейността на клуба чрез изработване на презентации, чрез публикуване на статии . Тези дейности са от изключително значение за формиране на компонентите на общоучебните умения, а също така и за развитието на интелекта.
Участието в различните направления на дейност на клуба дава възможност на учениците за широка променливост в изпълнението на дадено умение, за вътрешни преобразувания и по този начин до подобряването му. Ефективността на формираното умение е правопропорционално на гъвкавостта на приложение и на комбинирането на дейностите по различни и понякога непредвидими начини. Развитото умение се проявява в богато на импровизации извършване на съставни действия. Разнообразието поддържа интереса към самия процес на осъществяване на умението. Да се импровизира в упражняванетона дадено умение значи да се обогати с игрово съдържание, което увеличава неговата привлекателност [2; стр. 57]. Важно условие за оптималността на тази извънкласна работа е рационалното разпределение на функциите и различните задачи между всички ученици, осигуряването на единство, еднопосочност и плътност на техните действия.
Организацията на „вертикалните игри” „Математически маршрути” съдържателно- целевата, но и организационно- управленската страна се намират в органично единство,непрекъснато се развиват, променят и еволюират.


Дейността на Клуб „ Процент и половина” мотивира учениците за постигане на по- високи резултати по математика. С нетърпение поставят въпроса за организиране на поредното издание на празника; отговорно подхождат към формиране на отборите, подготовката на презентациите и тренинга на отбора; проявяват креативност и оригиналност към цялостното представяне на отбора и на целия клас.
Налагат се следните изводи:
- Извънкласната и извънурочна работа по математика е мощно средство за преодоляване на някои слаби страни в обучението, гарантиращо формиране и развитие на общоучебните умения и навици;
- Основният индикатор за успеха на разработения модел за извънкласна и извънурочна работа е броят на участниците, интересът към различните направления на дейност и организираните мероприятия, и порастналите постижения по математика на участниците в клуба.
Цялостната четиригодишна дейност на Клуб „ Процент и половина”, ежегодните издания на „ Математически маршрути”, успешните участия на учениците в състезания и олимпиади доказват, че извънкласната и извънучилищна работа по математика е важно условие за развитие на интелектуалната воля и емоционалния компонент от структурата на личността, за формиране и развитие на умения и навици.

Литература
1. Бабанский, Ю. К. Рациональная организация учебной деятельности. – сп. Педагогика и психология, 1981
2. Петров, П. Формиране на умения за решаване на задачи от училищния курс по математика. Изд. „ Кота” , Стара Загора, 2003
3. Петров, П. Формиране на умения за решаване на математически задачи. ИПКУ, Стара Загора, 2001
4. Радев, Пл. Педагогика. Изд. Къща „ Хермес” , Пловдив, 20035. Стефанова, М. Педагогическата инова

Няма коментари:

Публикуване на коментар